Ośrodek Psychoterapii dla Dzieci, Młodzieży oraz Rodzin i Szkoleń Podyplomowych, placówka Polskiego Stowarzyszenia Rozwoju Psychoterapii

MENU
Jesteś tutaj: Blog Dla Pacjentów

Dla Pacjentów

Koronawirus – kiedy Twoje dziecko czuje lęk

 

Pojawienie się pandemii koronawirusa wzbudza uczucia niepokoju, lęku, stresu, dezorganizacji. Może także powodować poczucie zwątpienia w dotychczasowy porządek oraz wiarę w bezpieczeństwo zdrowia, jakie zapewnia współczesna medycyna. Być może Twoja rodzina jeszcze tydzień temu spędzała wolny czas w kinie, planowaliście weekendowy wyjazd lub spotkanie w gronie znajomych. Dziś Ty i bliscy jesteście w domu, a między dorosłymi odbywają się niespokojne rozmowy dotyczące wzrostu zachorowań i niepokojących faktów. Być może Twoje dzieci buntują się i złoszczą na wprowadzone ograniczenia lub przeciwnie odczuwają niepokój i zdenerwowanie. Pierwsze dni zagrożenia epidemiologicznego są szczególnie trudne, wiążą się ze znaczącą zmianą organizacji życia, silnym emocjom związanym z lękiem i poczuciem zagrożenia czasem złością oraz działaniami mającymi na cel ochronę siebie. Następnie pojawia się adaptacja, uczucie niepokoju i lęku może złagodnieć lub utrzymywać się na tym samym poziomie. W tym czasie mogą pojawiać się refleksje i szukanie głębszego znaczenia aktualnych wydarzeń. Rodzicu, jak w tym trudnym okresie możesz wspierać swoje dziecko oraz pomóc mu przejść przez tą trudną sytuację?

  • Przede wszystkim zacznij od siebie. Możesz odczuwać lęk, strach, złość, zwątpienie. Twoje uczucia są w porządku. Aby móc wesprzeć swoje dziecko zaopiekuj się nimi. Co pomaga Tobie zmniejszyć odczuwany lęk? Być może jest to rozmowa z partnerem, kimś bliskim, relaksacja, a może ograniczenie nieustannie napływających informacji dotyczących aktualnych wydarzeń? Kiedy Twoje emocje są tak silne, że powodują poczucie przytłoczenia możesz skorzystać z profesjonalnego wsparcia psychologicznego/ terapeutycznego on line. Dziecko interpretuje i nadaje znaczenie wydarzeniem obserwując Ciebie i Twoje reakcje emocjonalne. Mimo sytuacji zagrożenia możesz być bezpieczną bazą dla swojej Pociechy.
  • Zagrożenie epidemiologiczne spowodowało znaczące zmiany w organizacji waszego życia rodzinnego. Niemożność swobodnego wychodzenia z domu, ograniczenie kontaktów z rówieśnikami, niespokojne rozmowy między rodzicami, bombardowanie informacjami mogło spowodować zachwianie poczucia bezpieczeństwa u Twojego dziecka oraz wzrost poczucia lęku. Porozmawiaj z dzieckiem, co jest powodem tak licznych zmian. Dostosuj sposób przekazu do wieku dziecka, nazwij to, co może teraz odczuwać, przypomnij, że Ty jesteś obok.
  • By dziecko poczuło się bezpiecznie warto zbudować nowe rytuały i schemat dnia. Pamiętaj o wspólnej radosnej aktywności (czas na gry planszowe, aktywność plastyczna, kino domowe, itp.). Kiedy dziecko czuje, że jesteś obecny, jego poczucie bezpieczeństwa wzrasta.
  • Dostrzegaj emocje, rozmawiaj o nich, pomóż mu je wyrazić. Jeśli twoje dziecko jest młodsze poproś o narysowanie (ulepienie, namalowanie, skonstruowanie) lęku, który odczuwa. Możecie stworzyć listę czynności, myśli, zajęć, które zmniejszają lęk (Przykładowo: wspólne czytanie, bitwa na poduszki, głębokie oddechy, liczenie, przytulenie). Przede wszystkim pokaż dziecku, że jego emocje są ok!
  • Zaspakajaj ciekawość dziecka, odpowiadaj na jego pytania w związku z aktualną sytuacją, ucz zasad higieny i ochrony siebie poprzez zabawę (Pamiętaj, że zabawa jest świetnym źródłem rozładowania dziecięcego napięcia!). Jednocześnie nie obiecuj, że „nas to nigdy nie spotka”.
  • Dotychczas w życiu Twojego dziecka byli koledzy, przyjaciele, ukochane ciocie, dziadkowie. Wideorozmowy, Skype, Whatsapp mogą przyjść z pomocą w obliczu tęsknoty i przygnębienia spowodowanego ograniczeniem kontaktu.

 

 
Opracowanie Magdalena Migda psycholog, psychoterapeuta

 

Kontakt z nami

ul. Grotkowska 13b, 60-176 Poznań

Poniedziałek - 9:00 - 18:00 Wtorek 9:00-20:00 Środa 15:00-20:00 Czwartek 9:00-18:00
Piątek 9.00-14.00

© wszystkie prawa zastrzeżone